Gamification er ikke et nyt begreb, men det betyder nødvendigvis ikke, at det er til at forstå. Gamification bliver brugt i mange forskellige sammenhænge, og det er svært at finde én tydelig definition af, hvad det egentlig er. Den mest udbredte definition af begrebet er, at gamification betyder, at man tager et velkendt element og tilføjer det en række elementer fra spilverden. Ved at tilføje spilelementer til et produkt er formålet, at man øger brugeraktiviteten og engagementet med dette produkt.
Dette sker først og fremmest, fordi man tilføjer et simplet men magtfuldt element – underholdning. Uanset hvordan man får implementeret det, så er underholdningen drivkraften bag gamification og den succes, man forsøger at opnå med det. Ved at tilføje spilelementer bliver det pludseligt langt sjovere for brugeren at gennemføre det, som hele tiden har været tiltænkt.
Den åbenlyse fordel ved gamification er, at man kan bruge det som et effektivt leadgenereringsværktøj. Leadgenerering handler om at finde potentielle kunder – og her spiller gamification en afgørende rolle. Leadgenerering kan ske igennem mange forskellige kanaler, og mange gange skal leadgenerering spredes ud på forskellige metoder.
En af måderne man kan skabe værdi for sine kunder er igennem gamification. Det gør at kunderne får en præmie og måske en stor præmie ved at skrive deres oplysninger. Dette kan være istedet for den normale 10% rabat alle modtager. En af de bedste fordele ved gamification er, at det er sjovt. Det skaber en fantastisk brugeroplevelse, og folk vil sandsynligvis komme tilbage igen. De vil føle sig motiveret til at gøre mere for at skrive deres oplysninger og det gør det meget nemmere at opnå høje konverteringsrater på sin kampagne. Man ser ofte en konverteringsrate på en gamification kampagne ligge over 30%.
En anden fordel er, at man kan opbygge en database med kundens informationer. Disse informationer kan bruges til leadgenerering og kampagner i fremtiden. Dette giver virksomhederne mulighed for at have flere ben at stå på i deres marketing strategi.
En tredje fordel er, at dette kan bruges til at øge trafikken på hjemmesiden. Dette er især nyttigt, hvis du har en online butik eller et websted, der sælger produkter eller services. Med forskellige trafik muligheder på en kampagne kan det øge din trafik på din webshop, og folk, som egentlig kun kom efter spillet vil ende med at lægge en ordre på din webshop. Mange gange med hjælp fra en trøstepræmie i jeres gamification kampagne.
En fjerde fordel er, at dette også kan bruges internt i virksomheden til medarbejder motivation. Det er ikke altid man tænker gamification i sin egen virksomhed, men det kan sagtens være en motivation for sine medarbejder og give dem en gevinst for at spille med. Det kan være et gavekort, gavekurv eller noget helt tredje. Det er kun fantasien der sætter grænser.
En gamification kampagne kan sagtens have mange andre fordele, men disse er de mest relevante og brugbare i dagligdagen. Gamification findes i mange af former og variationer. Det handler blot om at finde ud af de bedste muligheder der findes indenfor ens branche.
Vi sidder altid klar til at hjælpe og vil gerne sparre omkring muligheder.