Gamification

Hvorfor virker det så godt?

Gamification er ikke et nyt begreb, men det betyder nødvendigvis ikke, at det er til at forstå. Gamification bliver brugt i mange forskellige sammenhænge, og det er svært at finde én tydelig definition af, hvad det egentlig er. Den mest udbredte definition af begrebet er, at gamification betyder, at man tager et velkendt element og tilføjer det en række elementer fra spilverden. Ved at tilføje spilelementer til et produkt er formålet, at man øger brugeraktiviteten og engagementet med dette produkt.

Dette sker først og fremmest, fordi man tilføjer et simplet men magtfuldt element – underholdning. Uanset hvordan man får implementeret det, så er underholdningen drivkraften bag gamification og den succes, man forsøger at opnå med det. Ved at tilføje spilelementer bliver det pludseligt langt sjovere for brugeren at gennemføre det, som hele tiden har været tiltænkt.

At implementere et såkaldt gameplay til et element er ikke simpelt, og det er meget vigtigt, at man hele tiden har sin målgruppe for øje. Elementerne i sig selv skal tiltale ens målgruppe, og det samme skal den gevinst, som brugeren i sidste ende spiller om. Man kan sagtens bruge almindelige brætspil som udgangspunkt, når man overvejer, hvordan man bedst fanger sin egen målgruppe. Vil din målgruppe vælge Ludo? Eller er de måske mere til Risk eller Settlers? Med dette mener vi selvfølgelig ikke, at du skal overveje, om din målgruppe nu rent faktisk vil spille Risk, men det er en god indikator for, at nogle spil tiltaler én målgruppe og samtidig udelukker en anden, og skal du have succes med at få din målgruppe til at spille Risk, så skal du benytte dig af én strategi frem for en anden.

I denne specifikke sammenhæng tager vi et velkendt markedsføringsbegreb leadgenerering og tilføjer spilelementer. I stedet for en almindelig formular i bunden af ens webshop aktiverer man ens besøgende på en helt anden måde. Spilelementerne er taget fra et gammeldags skrabelod. Et velkendt, simpelt og populært spil, som i sidste ende ikke kræver det store af spilleren. I stedet for at spilleren skal give 25 kroner for skrabeloddet i kiosken, skal de blot oplyse deres e-mailadresse og give tilladelse til, at afsenderen må sende dem nyhedsbreve.

Derefter får de mulighed for at skrabe tre ens ikoner, og lykkes det, er der en gevinst til vinderen.Spilelementerne er familiære, og så behøver man ikke give andet end en mailadresse for at være med. Skrabeloddet appellerer til en bred målgruppe og kan bruges i rigtig mange forskellige sammenhæng og brancher. Ved at tilføje spilelementer til leadindsamlingen vil man opleve en langt større interaktion, hvilket skyldes, at det for forbrugeren er meget sjovere at tage del af, og chancen for at vinde noget (gratis) er yderst motiverende for næsten alle mennesker.

I sidste ende vil gamificationen af leadgenerering skabe en langt højere konverteringsrate end en almindelig tilmeldings-pop-up, og det giver alle virksomheder en mulighed for at udvide deres lister og på den måde skabe endnu bedre resultater med deres e-mail marketing.

Bestil nu

Gamification er ikke et nyt begreb, men det betyder nødvendigvis ikke, at det er til at forstå. Begrebet bliver brugt i mange forskellige sammenhænge og det er svært at finde én tydelig definition af, hvad det egentlig er. Den mest udbredte definition af begrebet er, at gamification betyder, at man tager et velkendt element og tilføjer en række elementer fra spilverden. Ved at tilføje spilelementer til et produkt er formålet at man øger brugeraktiviteten og engagementet med dette produkt. Dette sker først og fremmest fordi man tilføjer et simplet men magtfuldt element – underholdning. Uanset hvordan man får implementeret det, så er underholdningen drivkraften bag gamification og den succes man forsøger at opnå med det.

Ved at tilføje spilelementer, så bliver det pludselige langt sjovere for brugeren af gennemføre, det som hele tiden har været tiltænkt. At implementere et såkaldt gameplay til et element er ikke simpelt og det er meget vigtigt, at man hele tiden har sin målgruppe med. Elementerne i sig selv skal tiltale ens målgruppe og det samme skal den gevinst, som brugeren i sidste ende spiller om. Man kan sagtens bruge almindelige brætspil som udgangspunkt, når man overvejer, hvordan man bedst fanger sin egen målgruppe. Vil din målgruppe vælge Ludo? Eller er de måske mere til Risk eller Settlers? Med dette mener vi selvfølgelig ikke, at du skal overveje om din målgruppe nu rent faktisk vil spille Risk, men det er en god indikator for, at nogle spil tiltaler én målgruppe og udelukker samtidig en anden, og skal du have succes med at få din målgruppe til at spille Risk, så skal du benytte dig af en strategi frem for en anden.

Gamification er ikke et nyt begreb, men det betyder nødvendigvis ikke, at det er til at forstå. Begrebet bliver brugt i mange forskellige sammenhænge og det er svært at finde én tydelig definition af, hvad det egentlig er. Den mest udbredte definition af begrebet er, at gamification betyder, at man tager et velkendt element og tilføjer en række elementer fra spilverden. Ved at tilføje spilelementer til et produkt er formålet at man øger brugeraktiviteten og engagementet med dette produkt. Dette sker først og fremmest fordi man tilføjer et simpelt men magtfuldt element – underholdning. Uanset hvordan man får implementeret det, så er underholdningen drivkraften bag gamification og den succes man forsøger at opnå med det. Ved at tilføje spilelementer, så bliver det pludselige langt sjovere for brugeren af gennemføre, det som hele tiden har været tiltænkt. At implementere et såkaldt gameplay til et element er ikke simpelt og det er meget vigtigt, at man hele tiden har sin målgruppe med. Elementerne i sig selv skal tiltale ens målgruppe og det samme skal den gevinst, som brugeren i sidste ende spiller om. Man kan sagtens bruge almindelige brætspil som udgangspunkt, når man overvejer, hvordan man bedst fanger sin egen målgruppe. Vil din målgruppe vælge Ludo? Eller er de måske mere til Risk eller Settlers? Med dette mener vi selvfølgelig ikke, at du skal overveje om din målgruppe nu rent faktisk vil spille Risk, men det er en god indikator for, at nogle spil tiltaler én målgruppe og udelukker samtidig en anden, og skal du have succes med at få din målgruppe til at spille Risk, så skal du benytte dig af en strategi frem for en anden.

Bestil kampagne

For at kunne skræddersy den helt rigtige løsning til dig, vil vi meget gerne have en indledende snak. Så udfyld dine informationer her, og vi vil tage fat i dig!

Udfyld her og vi kontakter dig

Vi bruger cookies til at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Læs mere

Tak for din bestilling

Mange tak for din henvendelse. 

Vi vil besvare den inden for 24 timer i hverdagene.