Gevinster

Det vigtigste element og det sværeste

Hvordan vælger man de rigtige gevinster?

Et af de vigtigste spilelementer ved brugen af en U GOT LEAD-kampagne er gevinsterne. Det er drivkraften, motivationen og hele grunden til, at man kan konvertere en besøgende til en spiller. Får man ikke styr på sine gevinster, så kan man ligeså godt holde sig til en almindelig tilmeldings-pop-up, da man højst sandsynligt konverterer lige så godt på den. Vælger man at benytte sig af et produkt, der har tilføjet spilelementer, skal man altså huske på, hvorfor man selv gider at spille spil – selvfølgelig for at vinde! Hele idéen med et spil forsvinder, hvis ikke man har muligheden for enten at tabe eller få en gevinst. Spiller man brætspil, vinder man håneretten, spiller man poker, vinder man jetoner, og spiller man håndbold, vinder man medaljer. Der skal være en gevinst, og den skal være betydningsrig nok til, at lige præcis din målgruppe får lyst til at deltage. Det nytter ikke noget, at man sætter rester fra sidste års kollektion på højkant, da forbrugerne allerede er videre og ser mere værdi i nyheder.

Som sædvanlig er økonomien selvfølgelig også relevant. Den nutidige forbruger shopper stort på Black Friday, er flittig bruger af Pricerunner.dk og har generelt et skarpt, og til tider kritisk, øje på priser og værdi. Dette gælder også, når de deltager i konkurrencer. Deres øjne falder på værdien af den gevinst, de kan vinde, og på et splitsekund tager de en beslutning om, hvorvidt det er deres tid værd. Vi kan derfor ikke komme uden om, at gevinsterne skal have en solid værdi, da man ellers hurtigt vil blive valgt fra. Det kan derfor være, at man skal tænke kreativt eller have fat i en god aftale fra en leverandør. Det er essentielt for, at ens kampagne skal have succes, så man må ikke gå på kompromis med dette og springe over, hvor gærdet er lavest. Så kan man lige så godt lade være!

Dette sker først og fremmest, fordi man tilføjer et simplet men magtfuldt element – underholdning. Uanset hvordan man får implementeret det, så er underholdningen drivkraften bag gamification og den succes, man forsøger at opnå med det. Ved at tilføje spilelementer bliver det pludseligt langt sjovere for brugeren at gennemføre det, som hele tiden har været tiltænkt.

At implementere et såkaldt gameplay til et element er ikke simpelt, og det er meget vigtigt, at man hele tiden har sin målgruppe for øje. Elementerne i sig selv skal tiltale ens målgruppe, og det samme skal den gevinst, som brugeren i sidste ende spiller om. Man kan sagtens bruge almindelige brætspil som udgangspunkt, når man overvejer, hvordan man bedst fanger sin egen målgruppe. Vil din målgruppe vælge Ludo? Eller er de måske mere til Risk eller Settlers? Med dette mener vi selvfølgelig ikke, at du skal overveje, om din målgruppe nu rent faktisk vil spille Risk, men det er en god indikator for, at nogle spil tiltaler én målgruppe og samtidig udelukker en anden, og skal du have succes med at få din målgruppe til at spille Risk, så skal du benytte dig af én strategi frem for en anden.

Bliv ringet op

For at kunne skræddersy den helt rigtige løsning til dig vil vi meget gerne have en indledende snak. Så udfyld dine informationer her, og vi vil tage fat i dig!

Udfyld her, og vi kontakter dig

Uforpligtende tilbud

Uforpligtende tilbud

Så hvordan gør man?

Vi har set mange forskellige variationer, men hvis man som udgangspunkt starter med at fastsætte mængden af gevinster, er man kommet godt i gang. Vi anbefaler, at man som minimum har tre gevinster. Det gør vi, da man på den måde har mulighed for at ramme bredt. Har man kun én gevinst, eliminerer man alle dem, som ikke er interesseret i dette. Har man derimod fem gevinster, har man også muligheden for at tiltale en større målgruppe. Der vil jo altid være undtagelser, der bekræfter reglen, og i dette tilfælde afhænger det selvfølgelig meget af indholdet og værdien af gevinsten. Er det et rejsegavekort til en værdi á 15.000 kroner, så vil den højst sandsynligt stå alene, da det appellerer til en stor gruppe mennesker. Er det ikke lige dét, man kan tilbyde, så skal man arbejde med flere gevinster. Om man vil sætte dem op med trinvis højere og højere værdi, så man har en hovedgevinst, eller man hellere vil finde en række gevinster, som har nogenlunde samme værdi og derfor fokuserer på den samlede værdi, er op til en selv. Man skal tænke varieret og sætte sig i sin potentielle spillers sted. Hvad ville du selv vinde? Hvad kunne få dig til at deltage i spillet?

Trøstepræmie

For langt de fleste brancher er rabatkoder et velkendt begreb, og dette kommer også i spil med en U GOT LEAD-kampagne. Selvom spillet har sine rødder i et klassisk skrabelod, har digitaliseringen af det medført en række nye elementer. Et af dem er muligheden for at oprette en trøstepræmie. Vi anbefaler, at alle, der normalt benytter rabatkoder, og hvor det giver mening for forretningen, også benytter sig af trøstepræmien. Det fungerer således, at alle, der oplyser sine informationer og deltager, men ikke vinder en af gevinsterne, får en trøstepræmie, så de ikke går tomhændet fra spillet. Denne trøstepræmie består af en rabatkode. Rabatkoden bliver sendt automatisk til alle dem, der ikke vinder en gevinst, og giver den deltagende en oplagt mulighed for at gå fra besøgende til kunde. Rabatkoden kan med fordel have en kort levetid, da man derfor kan få rykket kunden hurtigere.

Inspiration til gevinster

Er du i tvivl om, hvad du skal vælge som gevinster? Det er heller ikke nemt, og det er meget forskelligt fra branche til branche. Vi har set forskellige kombinationer herinde, men der er overordnet fire forskellige tilgange.

Man sætter en række ydelser på højkant. Hvis man ikke handler med varer, men derimod ydelser, kan man stadig benytte sig af en kampagne. Det kan være, at man er mekaniker og derfor har en gevinst, hvor man kan vinde en gratis undervognsbehandling, en andenpræmie hvor man vinder en rensning af klimaanlægget, eller en tredjepræmie med et olieskift. Som trøstepræmie kan man tilbyde 15% på næste hjulskift.​
Vil man ikke låse sig fast på specifikke produkter, har vi også set stor succes med at udlodde gavekort i forskellige størrelsesordner. Dette kan nemt kombineres med en trøstepræmie på 20%.
Man sætter sine produkter på højkant. Det kan være, at man sælger tøj, og derfor sætter 7-8 produkter på spil til en samlet værdi á 6.000 kroner. Dertil har man en trøstepræmie med en rabatkode på 20%.
Synes man alligevel, at ens produkt er svært at få til at passe i en af de tre modeller, så er der en sidste mulighed. Man kan købe en ekstern gevinst og på den måde sætte et ophold, et madlavningskursus eller en tur i Tivoli på højkant. Det kan være i samarbejde med den oprindelige udbyder, men hvis du blot køber gevinsten, så kan du også udlodde den.