Et af de vigtigste spilelementer ved brugen af en U GOT LEAD-kampagne er gevinsterne. Det er drivkraften, motivationen og hele grunden til, at man kan konvertere en besøgende til en spiller. Får man ikke styr på sine gevinster, så kan man ligeså godt holde sig til en almindelig tilmeldings-pop-up, da man højst sandsynligt konverterer lige så godt på den. Vælger man at benytte sig af et produkt, der har tilføjet spilelementer, skal man altså huske på, hvorfor man selv gider at spille spil – selvfølgelig for at vinde! Hele idéen med et spil forsvinder, hvis ikke man har muligheden for enten at tabe eller få en gevinst. Spiller man brætspil, vinder man håneretten, spiller man poker, vinder man jetoner, og spiller man håndbold, vinder man medaljer. Der skal være en gevinst, og den skal være betydningsrig nok til, at lige præcis din målgruppe får lyst til at deltage. Det nytter ikke noget, at man sætter rester fra sidste års kollektion på højkant, da forbrugerne allerede er videre og ser mere værdi i nyheder.
Som sædvanlig er økonomien selvfølgelig også relevant. Den nutidige forbruger shopper stort på Black Friday, er flittig bruger af Pricerunner.dk og har generelt et skarpt, og til tider kritisk, øje på priser og værdi. Dette gælder også, når de deltager i konkurrencer. Deres øjne falder på værdien af den gevinst, de kan vinde, og på et splitsekund tager de en beslutning om, hvorvidt det er deres tid værd. Vi kan derfor ikke komme uden om, at gevinsterne skal have en solid værdi, da man ellers hurtigt vil blive valgt fra. Det kan derfor være, at man skal tænke kreativt eller have fat i en god aftale fra en leverandør. Det er essentielt for, at ens kampagne skal have succes, så man må ikke gå på kompromis med dette og springe over, hvor gærdet er lavest. Så kan man lige så godt lade være!
Dette sker først og fremmest, fordi man tilføjer et simplet men magtfuldt element – underholdning. Uanset hvordan man får implementeret det, så er underholdningen drivkraften bag gamification og den succes, man forsøger at opnå med det. Ved at tilføje spilelementer bliver det pludseligt langt sjovere for brugeren at gennemføre det, som hele tiden har været tiltænkt.
At implementere et såkaldt gameplay til et element er ikke simpelt, og det er meget vigtigt, at man hele tiden har sin målgruppe for øje. Elementerne i sig selv skal tiltale ens målgruppe, og det samme skal den gevinst, som brugeren i sidste ende spiller om. Man kan sagtens bruge almindelige brætspil som udgangspunkt, når man overvejer, hvordan man bedst fanger sin egen målgruppe. Vil din målgruppe vælge Ludo? Eller er de måske mere til Risk eller Settlers? Med dette mener vi selvfølgelig ikke, at du skal overveje, om din målgruppe nu rent faktisk vil spille Risk, men det er en god indikator for, at nogle spil tiltaler én målgruppe og samtidig udelukker en anden, og skal du have succes med at få din målgruppe til at spille Risk, så skal du benytte dig af én strategi frem for en anden.
Er du i tvivl om, hvad du skal vælge som gevinster? Det er heller ikke nemt, og det er meget forskelligt fra branche til branche. Vi har set forskellige kombinationer herinde, men der er overordnet fire forskellige tilgange.